L’atropellament mortal a un ciclista en 2013 per un camió quin conductor es va escapolir, va portar a la seva família a recollir 200.000 firmes per debatre al Congrés la reforma del Codi Penal que finalment fou aprovada. S’enduririen les penes en aquest tipus d’accidents en cas de mort i lesions, i es va castigar fugir del lloc de l’accident, ja que anteriorment, moltes conductes eren objecte de sancions únicament administratives.
Son malauradament, molt nombroses, les notícies d’atropellaments mortals o amb resultat de lesions a les carreteres, i augmenten les mobilitzacions per conscienciar del respecte mutu i les degudes precaucions a prendre per conductors i ciclistes per evitar accidents.
Els ciclistes tenen prioritat sobre els vehicles per realitzar un gir, entrar en un encreuament o rotonda, poden circular en fila o en paral·lel per parelles, i pel centre del carril i no pel voral en descensos llargs. És necessària per part seva una senyalització adequada, doncs els conductors no poden endevinar les seves intencions, i és recomanable no tocar el clàxon per avisar d’un avançament ja que, pot generar una reacció sobtada, ni es pot circular en bicicleta amb cascs escoltant música, doncs distreu l’atenció deguda a les circumstàncies i als altres usuaris de la via.
Òbviament, l’avançament ha de fer-se amb marge de distància suficient per no desequilibrar al ciclista per la turbulència que la maniobra genera, pel que a majors dimensions major marge de distancia.
La mentalització de que la carretera és de tots és fonamental.